Oletko sellaisessa elämänkohdassa, että ympäristön innostus ja lomasuunnitelmat eivät yhtään sytytä? Päinvastoin, loma suoraan sanoen hirvittää ja peräti ahdistaa.

Eipä hätää, et ole ainoa.

On erilaisia syitä, mistä loma-ahdistus voi kummuta. Pelkästään jo se, että tunnistaa mistä omalla kohdalla on kyse, voi olla helpottavaa.

 

Tunnistatko itsesi seuraavista?

1)   Olet suorittaja, joka saa mielekkyyden tunnetta ensisijaisesti työnteosta ja aikaansaannoksista. Neljän viikon loma tuntuu kertakaikkiaan liian pitkältä ajalta.

Loma-aikana ei ole tarjolla tavanomaisia keinoja, joiden avulla saavutat arvostusta ja mielekkyyden kokemusta. Koet ehkä olosi lomalla tyhjäksi ja levottomaksi. Olet ehkä rakentanut hyvinvointisi liialti suoritusten varaan?

 

2)   Edessä on loma pienten lasten kanssa.  Loma ei kuitenkaan tunnu lomalta. Näet edessäsi lomaviikkojen seitsemän päivää viisine aterioineen,  jatkuvan ohjelman keksimisen ja huomion jakamisen.

Sinun on ihan oikeasti oltava saatavilla 110% vuorokaudesta. Mietit jo etukäteen koska pääsee takaisin töihin…  Onko haasteenasi tarpeellisen oman tilan ottaminen tai tuntuuko apujoukkojen pyytäminen liian haasteelliselta?

 

3)   Olet liian väsynyt lomailemaan. Olet ehkä ihmistyyppinä sellainen, että annat töissä kaikkesi ja jätät toipumisen lomalle. Kun loma on edessä, energiasi ovat täysin kadoksissa ja olet valmis vetäytymään horrokseen.

Koko loma menee työrupeamasta toipumiseen. Neljä tai edes kuusi viikkoa ei tunnu millään riittävän akkujen lataamiseen. Oletko mahdollisesti ihminen, joka pistää liian herkästi työn/muut itsesi edelle?

 

4)   Kuulut ihmisiin, joilla on loman suhteen ehkä liiankin suuret odotukset. Elämäsi on kunnossa. Olet hyvässä työssä. Verkostosi on laaja. Haluat elää täyttä elämää elämän jokaisena viikkona. Odotat elämän olevan sarja mielekkäitä ja hauskoja asioita.

Lomankin pitää täyttää jonkinnäköiset erityisyyden kriteerit. Tavanomainen on sinulle liian tylsää. Oletko mahdollisesti liian keskittynyt positiivisten asioiden ja tunteiden metsästämiseen?

 

5)   Olet ihminen, jonka merkityksellinen sosiaalinen verkosto tulee tällä hetkellä pääosin työmaailmasta. Loma tuo mukanaan joko tyhjyyttä ja yksinäisyyttä, tai ahdistavaa huonoissa suhteissa olemista. Kotona voi olla päihderiippuvainen, riitaisa tai etäinen puoliso, tai kauheassa murkkuiässä oleva uhmaava kapinallinen.

Ehkä pohdit erityisesti kesäisin pitkien lomien aikaan miten oletkaan päätynyt tällaiseen elämäntilanteeseen. Tunnetko olevasi oman elämäsi vanki?

 

Suomessa pitkän ja pimeän talven jälkeen kauan kaivattua kesälomaa hehkutetaan joka puolella. Kaikille kesäloma ei suinkaan merkitse lataavaa vapautta. Olisipa ihanaa, jos me kaikki saisimme yhtälailla nauttia ansaitusta lomasta. Joskus elämä on kuitenkin hemmetin epäreilua. Elämäntilanne ja ihmissuhteet voivat ajoittain olla nurjassa kunnossa.

Joko tunnistit, mihin ryhmään – tai useampaan – kuulut?

 

Tässä sinulle joitain käytännön keinoja, joista kuka tahansa voi hyötyä.

 

1) Pysähdy rauhallisesti kuuntelemaan ja kohtaamaan omat tunteesi ja kokemuksesi.

Tunteet eivät ole vaarallisia. Kesäkin on harvalle yhtä auvoista aikaa. Voi myös olla, että juuri tänä kesänä kesä on erityisen raskasta aikaa.

Feikkaaminen on rasittavaa. On hyvä muistaa, että mitkään tunteet eivät kestä ikuisesti. Pahinkin ahdistus helpottaa jossain vaiheessa. Tunteet eivät myöskään aina ole totta. Vaikka ahdistus olisi kuinka karmaisevaa, ei sen voimakkuus ole yhteydessä sen “totuudellisuuteen”.

Välttämättä ei tulisi ajatelleeksi, että mitä täsmällisemmin opit sanoittamaan oman tunteesi, sitä helpommin ne ovat siedettävissä. Tutkimusten mukaan tunteiden tunnistaminen lisää jo itsessään hallinnan tunnetta.

 

2) Mieti, mihin voit vaikuttaa ja mihin et. On turhaa käyttää energiaa sellaisten asioiden murehtimiseen tai ratkaisemiseen, mihin emme voi vaikuttaa.

Epitectus antoi aikanaan yksinkertaisen ohjeen kysymykseen hallinnasta. Hän kuvasi miten voimme vaikuttaa mielen sisäisiin tuotoksiin, toiveisiin, haluihin ja mieltymyksiin kun taas itsemme ulkopuolisia asioita voimme harvemmin kontrolloida.

Emme esimerkiksi voi poistaa lapsiperheen automatkalle lähdön hallitsematonta kaaosta. Voimme sen sijaan vaikuttaa siihen miten esimerkiksi ennakoimme  tulevia kireitä hermoja ja parkuja. “Tämä on nyt sitä tuttua ja normaalia. Tiedän, että tässä aina käy näin eikä tästä tarvitse hermostua eikä ottaa itseensä”.

 

3) Vaikuta mieleesi päivittäisen positiivisten asioitten ja kokemusten muistelun kautta.

Jos elämänhallinta on täysin tolaltaan, eivät mielikuvaharjoitukset sitä muuta. Silti, positiivisen psykologian saralla on saatu mielenkiintoisia tuloksia positiivisen muistelemisen vaikutuksesta masennuksen hoidossa.

Testaa tätä positiivisen psykologian isänä tunnetun Martin Seligmanin tutkimuksissa tehokkaaksi todettua harjoitusta. Kirjoita joka ilta muistiin kolme asiaa, jotka menivät hyvin. Kirjaa myös, mitkä asiat siihen johtivat.

 

4)  Tapaa kavereita.

Jos koet ettei sinulla vielä ole hyvää ystävää, mieti kuka lähiympäristössäsi olisi sellainen ihminen, jonka kanssa asioitten jakaminen voisi olla mahdollista. Ystävyys syntyy pikkuhiljalleen. Ota “mahdolliseen” ihmiseen yhteyttä ja sovi tapaaminen.

Samainen Seligman on jo aiemmin todennut tutkimuksissaan, että onnellisuus on vahvasti yhteydessä ihmisen sosiaalisen verkoston vahvuuteen.

 

Parhaimmassa tapauksessa jo nämä keinot toimivat kohdallasi loistavasti. Joskus elämäntilanne voi kuitenkin olla monimutkaisempi, ja ahdistus puristavaa tai peräti musertavaa.  Tällöin yksinkertaisten keinojen ehdottaminen voi tuntua jopa loukkaavalta.

 

Voi olla, että tarvitset oikeasti apua.

 

Suomessa kun ollaan, heinäkuu kuitenkin tarkoittaa sitä, että KAIKKI on kiinni eikä ammattilaisia tavoita mistään. Tämän vuoksi meillä Shortumissa psykologit päivystävät kesälläkin.

Älä huolehdi. Vaikka kaikki tuntuisi tänä kesänä menevän pieleen, eikä kaivattua kesämieltä tahtoisi löytyä mistään, niin et silti ole yksin.